Nena somrient en un dels Centres de Dia de Aldeas infantiles SOS

INTEGRACIÓ I ESPORT

La col·laboració entre Aldees Infantils SOS i la Fundació Rafa Nadal s’ha fonamentat en plantejar que l’esport faci possible que els nens se sentin com persones que actuen, pensen, reflexionen i construeixen. L’esport en aquest cas no és la finalitat fonamental sinó que el convertim en un mitjà eficaç per aconseguir la integració i el creixement personal dels adolescents.

El projecte

Integració i Esport ofereix als nens i nenes l'oportunitat de reforçar la seva educació gràcies a la pràctica de gran varietat d'esports i activitats; contribuint al seu desenvolupament personal i social i enfortint els contextos socials del menor i la seva família. Aquest projecte que la Fundació impulsa de la mà d'Aldees Infantils SOS a Barcelona, Granada i Saragossa, beneficia actualment a 170 nens i nenes en risc d'exclusió social, així com a 115 famílies.

Els Centres de Dia estan catalogats com Centres de Programes Socials i constitueixen un recurs comunitari per a menors i famílies necessitades. En aquests centres poden trobar programes i activitats socioeducatives que els ajuden a reduir els indicadors de risc i a evitar l’internament del menor o la separació d’aquests i la seva família.

Objectiu

El programa “Integració i Esport” està format per accions de caràcter sociopedagògic i tècnic, amb les que aconseguim els següents objectius:

- Disminuïm la incidència dels factors de risc dels joves a través de l’esport.
- Enfortim els lligams intrafamiliars dels menors, evitant així situacions d’abandonament.
- Proposem alternatives per a l’oci i el temps lliure, perseguint una formació integral.
- Acostem als joves els recursosdel seu entorn.
- Contribuïm a la formació integral dels participants mitjançant la implementació d’accions de tipus preventiu i assistencial.
- Desenvolupem una feina interdisciplinària vinculada al foment educatiu, hàbits, comportaments i resolució de conflictes.
- Desenvolupem el procés de formació esportiva mitjançant estructures de caràcter tècnic, social i pedagògic.

Des que va ser implementat, el programa ha superat amb escreix els seus objectius inicials, potenciant i millorant el rediment escolar, la salut i la cohesió familiar dels participants. Però la satisfacció no és només dels nens, de les famílies i dels educadors, sinó que els agents socials i l'entorn han vist com els barris han millorat al llarg d'aquest període.

Beneficiaris

Els beneficiaris d'aquest programa són nens i joves d'entre 6 i 18 anys que viuen en un entorn social i familiar desfavorit i en exclusió social o en risc de ser-ho. L’objectiu és aconseguir l’enfortiment y cohesió familiar a través de l’activitat física i la pràctica esportiva contribuint així a la millora del seu benestar.

Veure vídeo del projecte Veure vídeo del projecte Integració i Esport
Mapa d'Espanya amb els Centres de Dia on s'ha implementat el projecte
Nens en activitat de formació esportiva
Centres de dia per donar suport