Col·labora
clica aquí
ESP  |  ENG |

Noticies 2022

LA FUNDACIÓ RAFA NADAL PARTICIPA A LA SESSIÓ “PRÀCTICA ESPORTIVA SEGURA PER A MENORS I ADOLESCENTS” IMPARTIDA PER IÑAKI ALONSO, RESPONSABLE DE PROTECCIÓ DE LA INFÀNCIA DE L'ATHLETIC CLUB DE BILBAO
02/02/2022

La sessió, impulsada pel Govern Balear i dirigida per Iñaki Alonso, ha tingut com a objectiu debatre sobre com garantir espais esportius lliures de violència a les organitzacions esportives i per analitzar les implicacions de la nova Llei 8/2021 de protecció integral a la infància i l'adolescència.

Iñaki Alonso és advocat, expert en protecció a la infància i compta amb una gran experiència en organitzacions d'ajuda humanitària. A més, sempre ha estat lligat a l'àmbit esportiu.

Aterpe, que significa refugi en euskera, és el nom del programa que porta a terme l'Athletic Club de Bilbao per garantir espais segurs i lliures de violència per als menors a l'àmbit esportiu.

La figura del responsable de protecció de la infància dins del club, té com a objectiu establir les bases per a un treball sistemàtic que culminarà amb una política de protecció integral a la infància incloent elements de prevenció, formació i protocols d'actuació que tenen com a única finalitat benestar de tots els nens i nenes de lentitat.

Iñaki assegurava a la seva ponència que és important tenir clar que els nens i nenes són subjectes de dret i sempre han d'estar al centre com a agents actius capaços d'opinar i participar.

Hem d'ampliar el concepte de violència dins de l'àmbit esportiu, ja que segueixen existint diferents tipus d'agressions que són difícils d'identificar perquè solen donar-se en espais invisibilitzats. La violència també passa fora de l'àmbit competitiu i sol estar exercida per una persona dins del cercle de confiança del menor, cosa que té un impacte brutal en el seu desenvolupament.

La clau per afrontar i identificar aquest tipus de violència és ser conscients que existeix. Perquè només així, es pot tractar de manera responsable.

Per garantir el benestar dels menors, és bo comptar amb la figura d'un responsable o delegat de protecció del menor a cada club, promovent-ne la responsabilitat institucional cap a aquest tema tan important.

La Llei 8/2021 de protecció integral a la infància i l'adolescència és un marc d'actuació per a la prevenció i l'actuació davant de la violència contra la infància i per primera vegada a la història, aquesta llei visibilitza el món de l'esport amb una norma específica per a aquest àmbit.

En aquesta llei hi ha dos articles i un capítol dedicats a l'esport i aquest és el primer pas. Però sabem que amb l'acostament jurídic no n'hi ha prou per treballar en matèria de protecció a la infància. Necessitem un programa integral de formació, prevenció i actuació a cada entitat.

L'any 2022 es presenta com un any molt rellevant per als drets de la infància i des d'Aterpe treballen per promoure espais de debat sobre aquesta matèria, aconsellar i acompanyar qualsevol entitat esportiva que ho necessiti.

Des de la Fundació Rafa Nadal fa mesos que treballem en la nostra política de protecció del menor i en l'aplicació de la mateixa a cadascun dels nostres projectes, amb formacions per a tots els professionals.

Hem estat presents a la sessió impartida per Iñaki al Centre de Tecnificació Esportiva d'Illes Balears a Palma de Mallorca i seguirem participant en formacions per millorar a poc a poc els nostres protocols d'actuació i garantir el benestar dels menors que atenem.

Fundación RafaNadal

Vols mantenir-te informat de les novetats
de la Fundació Rafa Nadal?
Subscriu-te a la nostra newsletter:

VOLS REBRE LA NOSTRA NEWSLETTER?